Ta witryna używa plików Cookies w celach reklamowych i statystycznych. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich instalację.
Szczegóły na temat plików Cookies i możliwości ich wyłączenia w swojej przeglądarce znajdziesz w naszej Polityce Cookies.
TwojCholesterol.pl - dowiedz się, czym jest cholesterol i dlaczego warto kontrolować jego poziom we krwi
strona główna
abc cholesterolu
kompendium wiedzy o cholesterolu
leki na cholesterol

Cholesterol a dieta

Dieta to jeden z najważniejszych czynników wpływających na poziom cholesterolu we krwi.

Warto wiedzieć, że nie u wszystkich pacjentów hipercholesterolemia jest spowodowana złym odżywianiem (dużą rolę mogą odgrywać np. czynniki dziedziczne), ale w zdecydowanej większości przypadków pozytywne zmiany w diecie są po prostu najprostszym sposobem na rozwiązanie problemów z cholesterolem.

Na co zwracać uwagę przy wysokim cholesterolu

Po pierwsze, uważamy na tłuszcze. Ograniczamy spożycie tłuszczów zwierzęcych, szczególnie w postaci tłustych, smażonych mięs, tanich wędlin (kiełbas, parówek).

Dbamy o przyjmowanie odpowiednich ilości kwasów tłuszczowych omega-3, a także omega-6. Te pierwsze W naturalnej postaci znajdziemy m.in. w rybach morskich (np. łososiu), tranie, oleju lnianym. Możemy także stosować suplementację oraz przyjmować preparaty z wiesiołka.

Rezygnujemy ze smażenia na rzecz gotowania, duszenia czy opiekania w folii. Jeśli musimy smażyć, róbmy to na oliwie z oliwek, oleju rzepakowym lub sezamowym. Na zimno stosujmy różnego rodzaju oleje - lniany, oliwę z oliwek, oleje roślinne.

Coraz większa liczba dietetyków i lekarzy odradza jedzenie margaryn - ze względu na obecność niezdrowego utwardzonego tłuszczu roślinnego.

Po drugie, uważamy na cukier. Szczególnie, kiedy spożywamy jednocześnie potrawy tłuste i słodkie. Takie połączenie (tłuszcze i cukry proste) to prosta droga do wysokiego cholesterolu.

Eliminujemy zatem z diety słodycze, cukier, dżemy, słodkie soki owocowe, napoje słodzone itp.



Zastępujemy je naturalnym miodem i owocami, ale z umiarem. W szczególności powinniśmy uważać na owoce zawierające dużo cukru (np. banany, winogrona). Jedzmy je raczej rano niż wieczorem, ewentualnie podczas okresów zwiększonego wysiłku fizycznego.

Ograniczając spożycie cukrów pamiętajmy też o węglowodanach prostych obecnych w silnie przerobionych produktach zbożowych. Rezygnujemy zatem z białego pieczywa, białego ryżu itd.

Po trzecie, wprowadzamy do diety produkty, które mają pozytywny wpływ na przemianę materii, gospodarkę tłuszczową oraz węglowodanową. Należą do nich m.in.:
- produkty pełnoziarniste bogate w błonnik i witaminy - chleb pełnoziarnisty na zakwasie, kasza gryczana i jaglana, makarony pełnoziarnister itp.
- rośliny strączkowe - fasola, soczewica, soja, groch
- warzywa i owoce - w szczególności cebula, papryka brokuły, kalafior, kapusta, jabłka grejpfruty,
- produkty mleczne - o niskiej zawartości tłuszczu (np. kefiry, jogurty),
- chude mięso - jako źródło białka (np. piersi z kurczaka, w szczególności gotowane).

Po czwarte, eliminujemy słodzone napoje, w tym gotowe soki owocowe, które zastępujemy wodą niegazowaną oraz (w niezbyt dużych ilościach) naturalnymi herbatami, najlepiej zielonymi. Poleca się także picie świeżo wyciśniętych soków warzywnych oraz od czasu do czasu owocowych.

Po piąte, odstawiamy używki, a przede wszystkim papierosy, kawę i alkohol (dopuszcza się niewielkie ilości).

Czy można jeść jajka?

Przez wiele lat panowało przekonanie, że jajka kurze to główny powód wysokiego cholesterolu.

Obecnie raczej odchodzi się od tego poglądu, podpierając się wynikami badań, w których nie ma korelacji między spożywaniem jajek a hipercholesterolemią.

Niektórzy dietetycy nawet zalecają jajka jako doskonałe źródło łatwo przyswajalnego białka oraz dobrych kwasów tłuszczowych.

Wniosek? Jedzmy jajka, ale z umiarem. A przede wszystkim - te pochodzące z ekologicznych upraw.

Umiar przede wszystkim

Na koniec uwaga, której brakuje przy wielu poradach dietetycznych. Pamiętajmy, że w każdej diecie ważny jest umiar, ale też zdrowy rozsądek. Jakiekolwiek ekstremalne odchylenia - zarówno obżarstwo, jak i głodzenie się - będą miały negatywny wpływ na nasze zdrowie.

Jedzmy zatem z umiarem, ale też konsekwentnie i metodycznie wprowadzajmy zmiany oraz urozmaicenia w naszy sposobie odżywiania. Od czasu do czasu pozwólmy sobie na "chwilę rozpusty", czyli coś niezdrowego, ale dbajmy, żeby miało to miejsce np. nie częściej niż raz na tydzień.

Poprośmy o pomoc specjalistę

W wielu przypadkach o pomoc przy skomponowaniu diety warto poprosić specjalistę - dietetyka lub lekarza.



Wróć do spisu tekstów z działu: Kompendium wiedzy
Przeczytaj następny artykuł: Cholesterol a aktywność fizyczna




KOMPENDIUM WIEDZY:

Cholesterol a dieta

Cholesterol a aktywność fizyczna

Cholesterol a pamięć

Trójglicerydy

Miażdżyca

Zespół metaboliczny

Testy na cholesterol



WAŻNE:

Informacje opublikowane na tej stronie mają charakter edukacyjny. Nie są poradą lekarską i nie powinny być jako taka traktowane. Misją naszego serwisu jest podkreślenie wagi leczenia hipercholesterolemii, które powinno zawsze przebiegać pod opieką lekarza.





© TwojCholesterol.pl | Polityka cookies | Polityka prywatności | Kontakt